» Vad pessoabettet egentligen gör.

Vi ser dagligen hästar med pessoabett, då undrar vi om ryttaren vet vad pessoabett egentligen gör mot hästen?
För visste man vad bettet har för funktion så skulle man aldrig medvetet stoppa in det i munnen.
 
Pessoabettet är från början ett holländskt körbett, dutch gag på engelska, vilket på svenska betyder Holländsk munkvavle, och kallas pessoabett av den enda anledningen att Nelson Pessoa introducerade bettet till Sverige.
 
Så här fungerar ett pessoabett:
När man drar i tygeln så dras mundelen upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Vad som då händer är att det blir ett tryck i nacken genom att sidostyckerna kommer att spännas och för att unkomma det kommer hästan att vilja sänka huvudet eftersom det finns väldigt många nerver i nacken. Bettet trycks även upp mot gommen och uppåt mot hästens tänder vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla singnaler.
Bettet är även överrörligt i munnen och eftersom det inte finns någon kedja så finns det ingen begränsning på hur långt bettet kan dras upp i hästens mungipa, vilket kan leda till sår/tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor. Vid ett kraftigt drag i tyglarna kan man t.o.m. slå sönder tänderna.
Vid användning av pessoa kan man inte heller ge en eftergift p.g.a överrörligheten. Eftergiften är väldigt viktigt inom ridningen för att hästen ska förstå att den har gjort rätt.
Ju längre man rider på pessoa desto svårare blir det att betsla ner. Så skulle man väl vilja betsla ner kan hästen redan vara stum och härdad i munnen, vilket gör att ryttaren kanske väljer att betsla upp igen. Eller så kommer den att gå undan från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer trycka och göra ont, hästen känns då villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Många hästar springer även och gapar för att undkomma smärtan.
 
 
Istället för att betsla upp till t.ex. ett pessoabett om hästen är stark ska man för det första ta reda på varför hästen är så stark, oftast är problemet att grundarbetet inte sitter och att betsla upp är då en genväg.
Så innan du stoppar in ett nytt bett i munnen se då till att du tar reda på allt om bettets funktion.
 
Källor: Bilderna är tagna av oss.
Egna tankar och idéer och även omskrivning av texten på denna sida
http://cupcorncaake.blogg.se/2011/december/pessoabett.html
 
Ett till inlägg som förklarar mer om pessoabett som inte togs upp i detta inlägg:
http://littlewood.blogg.se/2013/july/svar-pa-kommentar-2.html
 
 
        
 
 
.


Alvida
18 Juli, 2013 - 16:25 / BLOGG: http://Alvidis.se

Jag lämnar inte ofta kommentarer på bloggar men denna gången kände jag att jag var tvungen. Wow vilket inlägg, viktigt på många sätt och jag hoppas att det når ut till MÅNGA.
Jag kopierar gärna och länkar till er på min blogg om det funkar för detta är allvarligt!

/Alvida Heyne

Malin Ottenbäck
18 Juli, 2013 - 16:25 / BLOGG: http://malinottenback.blogg.se

Bra inlägg! Hatar verkligen pessoabett. Min ponny hade det innan jag köpte henne, men fattar verkligen inte varför.

Jennifer
18 Juli, 2013 - 16:25

Jag red min ponny på pessoa bett i 1 år och hade aldrig problem med det. Han har aldrig haft problem med tänderna eller något annat som kan "uppkomma av pessoabett". Jag hade heller aldrig något problem med att betsla ner honom till ett vanligt tränsbett. Har även inte känt att han vart stum och man har inte kunnat märka på honom att han inte trivts på det vilket man självklart kan se på deras kroppsspråk och i deras ögon. Har även ridit andra hästar på det som trivts med det och inte haft problem med det. Sen kan det självklart finnas hästar som inte trivs med det precis som vilket bett som helst. Har endast ridit en häst på det som inte trivts med det och då känner jag att det är ryttarens egna ansvar att kunna se om hästen trivs med det eller ej vilket är olika från häst till häst och även hur ryttaren rider och håller sina händer.

Myran
18 Juli, 2013 - 16:25 / BLOGG: http://myranmagnusson.se

Jag tycker att folk ofta glömmer bort att man "ska" använda en kindkedja till ett pessoa.. Det gör att det inte faller igenom och skapar ett sånt tryck på nacken och inte heller att det åker upp och lägger sig fel i munnen... Att ha ett pessoa utan en "motvikt" är bara idiotiskt. De håller jag med om.

Sofia :)
19 Juli, 2013 - 16:25 / BLOGG: http://SofiaNilzon.blogg.se

Bra inlägg! Håller verkligen med, borde inte vara tilåtet...

Lina Green♣ - Hon med isisen
19 Juli, 2013 - 16:25 / BLOGG: http://linaoshandy.blogg.se

Hatar verkigen pessoabett , på ridskolan jag rider på så har två av ridskolehästarna pessoabett.

Den ena springer sin kos för att slippa smärtan och det blir ju bara värre eftersom ungarna drar mer och mer för att få stopp.

Och den andra går med nacken böjd och gapar och kan stick ibland.

Jag blir väldigt arg på att ridskolor sätter ett bett på sådana här hästar.Då en av dem är rena tävlingshästen och den andra världens goaste skogsmulle!

Erica
21 Juli, 2013 - 16:25 / BLOGG: http://icusen.blogg.se


Jag hatar all världens konstiga bett, men jag tycker däremot man ska variera bett i munnen. Jag använder mig utav endast tvådelat och tredelat, helt vanliga bett. Om hästen blir het kanske man ska ta reda på lite fakta vad bettet gör med hästen istället för att bara välja ett, exempelvis ett pessoa. Ryttare är allt för okunniga, speciellt under 18, de stoppar ett bett som de tror är "bra" för just denna häst eller provar något som kompisen hade. Skärpning!! Stoppa själv ett pessoabett i munnen och se vad du tycker om det!? =) Bra inlägg!!

Agnes
21 Juli, 2013 - 16:25 / BLOGG: http://agnescecilias.se

Riktigt bra skrivet!

louise
21 Juli, 2013 - 16:25 / BLOGG: http://www.louizedahlstrom.blogg.se

Jag rider inte så mycket längre, bara någon gång då och då när jag följer med mina kompisar till stallet!

Men den här diskussionen om Bett som pågår just nu är rätt så intressant ändå! :)

Bra inlägg!!

Malin
21 Juli, 2013 - 16:25

Använder inte Pessoa bett på mina hästar av bla den anledning du skrivit om i detta inlägg, att det ger dubbla signaler, och för att ingen av mina hästar har visat sig behaga bettet och hästarna har liksom "knäppt av" i nacken och jag inte fått nån kontakt med dom, är säkert inte den enda som fått den effekten? Men jag anser dock att om inte kunskapen finns hos ryttaren så är de flesta bett "farliga" för hästen. Jag tror på att försöka lösa problem med ett snällare bett och att variera mellan flera olika för att bibehålla effekten betten ger. Intressant inlägg :)

Anna
09 Juli, 2013 - 16:25

Bra skrivit! Tack för att det finns några humana som tänker på hästens bästa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback