» Svar på kommentar(er).

Kommentar av Jennifer: Jag red min ponny på pessoa bett i 1 år och hade aldrig problem med det. Han har aldrig haft problem med tänderna eller något annat som kan "uppkomma av pessoabett". Jag hade heller aldrig något problem med att betsla ner honom till ett vanligt tränsbett. Har även inte känt att han vart stum och man har inte kunnat märka på honom att han inte trivts på det vilket man självklart kan se på deras kroppsspråk och i deras ögon. Har även ridit andra hästar på det som trivts med det och inte haft problem med det. Sen kan det självklart finnas hästar som inte trivs med det precis som vilket bett som helst. Har endast ridit en häst på det som inte trivts med det och då känner jag att det är ryttarens egna ansvar att kunna se om hästen trivs med det eller ej vilket är olika från häst till häst och även hur ryttaren rider och håller sina händer.
 
Svar: Det spelar ingen roll, pessoa är inte som ett vanligt bett så hur lätt du än är i handen eller vart du än håller dina händer kommer du aldrig kunna ge en normal eftergift: "Med ett pessoabett går det inte att ge eftergift eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut tyglarna helt och hållet"
Och jag tror verkligen inte att du ridet din häst på långa tyglar hela tiden.
Det är inte heller säkert att hästen får problem med tänderna t.ex, utan det är något som kan ske.
 
"Bettet får hästen att försöka komma undan dess verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sig än mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer. Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på bettet."
 
 Eftersom du skriver i din kommentar att du inte har fått nå problem av att rida med pessoa eller att betsla ner tror jag att din häst har "gett upp'" i vissa fall blir hästen stum och i vissa fall kommer den att gå undan från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer trycka och göra ont. Detta är vad jag tror har hänt med din häst. Pessoa är verkligen inte ett bra bett, och jag skriver inte detta för att vara elak utan jag vill bara få dig att inse vad bettet gör mot hästen.
Hoppas du förstår lite bättre vad vi menar nu!
 
Kommentar av Myran: Jag tycker att folk ofta glömmer bort att man "ska" använda en kindkedja till ett pessoa.. Det gör att det inte faller igenom och skapar ett sånt tryck på nacken och inte heller att det åker upp och lägger sig fel i munnen... Att ha ett pessoa utan en "motvikt" är bara idiotiskt. De håller jag med om.
 
Svar: Jag förstår vad du menar, men med en kedja blir det inte mycket skillnad tyvärr:

"En vanlig missuppfattning

Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men ett hävstångsbett används med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet å andra sidan finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket". Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där."

 Tack för era kommentarer, kul att vi fick respons på inlägget!
 
Citaten i fet stil kommer härifrån: http://cupcorncaake.blogg.se/2011/december/pessoabett.html
 
 
 
 
 


Malena
19 Juli, 2013 - 22:59 / BLOGG: http://pepsies.blogg.se

Er blogg är så sjukt bra! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback