» Träning i halsring

Med hjälp av mycket träning har det gått mycket bättre att rida Peppe i halsring, i skritten kan jag helt styra honom och stanna med ett litet lätt tryck från halsringen. Jag har lärt honom styrning med halsringen enligt neckreining medoden, alltså när jag lägger ett lätt tryck på högersidan om halsen så svänger han åt vänster och när jag lägger tryck på vänstersidan svänger han åt höger. Tanken är att han så småningom endast ska kunnas ridas med endast mina hjälper som jag även använder till halsringen. Detta filmades i slutet av passet och han var då en aning trött och ville gärna stanna till vid Alex ett par gånger när hon filmade (hon stod lite innanför spåret) men som man säger, övning ger färdighet och jag är riktigt nöjd över hur långt vi har kommit hittills då jag tidigare knappt kunde rida honom i endast halsring utan att han försökte bocka av mig! Vårt band har verkligen blivit bättre sen dess!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback